torsdag 14 oktober 2010

Konsten att ställa rätt fråga...

Det är en väldigt väsentlig konst att bemästra om man är ute efter att få det svar man söker. Jag var på affären idag och handlade lite, jag sökte då efter pressad citron. Då jag inte hittade detta sökte jag upp närmaste affärsbiträde, en söt liten tjej som jag inte vet namnet på, för att fråga var denna affär behagade ställa denna vara. Fram gick jag och frågade vart de hade detta och fick henne att glatt visa mig hyllan där den koncentrerade juicen stod.

Det slog mig då att den här lilla snärtan fick mig så förvirrad med sitt leende att jag helt sonika inte frågade efter den pressade citronen utan istället frågade efter koncentrerad juice. Skamset fick jag lägga till med ett leende och erkänna för lilla fröken att jag inte alls hade tänkt fråga efter juicekoncentrat utan citron. Affärsbiträdet tittade lite konstigt på mig, men log snällt och visade mig vägen till min lilla citron.

Är det inte lite omoraliskt av affärerna att låta sina biträden möta kunderna med ett leende så att deras kunder helt tappar sin fattning?

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar