måndag 18 oktober 2010

Är vi på något sätt förvånade?

De större tidningarnas nätupplagor skriker ut att Facebook läcker ut data om sina användare till företag. Jaha är min tanke, är någon förvånad? Pengar måste in i företaget Facebook i form av reklamintäkter. Vad passar då inte bättre än att göra en profil av användaren utifrån Facebook-sidan? I en värld av kapitalism där samtliga led hela tiden söker öka vinster är det såhär vi får leva. Riktad reklam är något vi kommer se mer av i framtiden, men redan nu är det vanligt! Har ni funderat på varför Heinekens reklamfilm syns mycket i samband med fotbollssändningar? Eller varför det i Elitserien finns en "Falcon-soffa"? Har dock inte lyckats se någon elitseriematch live i år så "falcon-soffan" kanske är borta?

Företagen vet vikten av att placera sin reklam på rätt plats för att på så sätt få ut maximalt av sina reklampengar. För att komma dit behöver företagen analysera besökare på webbsidor. Varför skulle Facebook försöka motverka detta? Företagen betalar förmodligen för informationen och som det bekant heter "Cash is king".

/F

Nättidningar: AB, Expressen, DN, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar