onsdag 13 oktober 2010

Hur kan någon sund människa ens vara lite förvånad?

Som säkerligen ganska många andra i vårat avlånga land, satte jag mig igår kväll och tittade på fotbollsmatchen Holland - Sverige. Det som slog mig innan matchen var hur folk pratade om att Sverige skulle kunna vinna. Ärligt talat, vi pratar om ett lag som spelade VM-final för några månader sedan, ett lag som inte hade förlorat på hemmaplan på väldigt länge, ett lag med ett antal spelare som spelar i stora lag i stora ligor och några dessutom i Champions League. Jag talar bland annat om Sneijder, van Bommel, Kuyt, van det Vaart, jag vet att Kuyt inte spelar Champions League denna säsong så bespara mig det påhoppet tack.

Vad har då Sverige? Vi har Zlatan som är en storspelare i klass med ovan nämnda holländare, men sedan är det lite skralt får jag lov att säga. Vi har inget dåligt landslag på något sätt, men vi har inget lag i yppersta världsklass. På något sätt underskattar vi svenskar och förmodligen fler i världen, kompetens Holland besitter fotbollsmässigt. På tal om vår världsstjärna Zlatan kom han inte upp i någon som helst nivå under matchen, inte för att någon av de svenska spelarna kom upp i hög nivå, men ändå. Att som Wernbloom sedan gå ut och säga att han tycker holländarna lägger sig för enkelt, det är löjligt. Det kan inte vara en chock för spelarna på den nivån att fotbollsspelare lägger sig enkelt. Skulle Sverige varit bättre skulle man inte varit lite efter i situationen och därmed givit holländarna en liten smäll som de kan lägga sig ner för.

4-1 till Holland är inte alls dåligt, men det var inte vad Sverige behövde. Med risk för att låta gammal och gubbig skriver jag ändå att det var bättre förr. Under Lagerbäcks ledning tror jag inte det hade blivit 4-1, jag tror inte att Sverige hade vunnit matchen, kanske inte ens tagit poäng, men jag tror det hade spelats tråkig försvarsfotboll där man låtit Holland ha mycket bollinnehav. Sedan hade man krigat i 90 minuter och förhoppningsvis kommit undan med en poäng eller en uddamålsförlust. Givetvis är detta en omöjlighet att gissa, men visst är det skoj?

/F

Media: AB, AB, AB, Expressen, Expressen, Expressen, Expressen, DN, DN, SvD, SvD

2 kommentarer:

  1. Zlatan storspelare!!! Han är en jävla strop som tror han är något!!!!

    SvaraRadera
  2. "4-1 till Holland är inte alls dåligt"

    Sant, det var ju bara 31 ar sedan Sverige slappte in 4 mal i en traningsmatch.

    SvaraRadera