torsdag 7 oktober 2010

Flygstrejk igen?

Under avdelningen "inte alltför grundade påståenden" kommer vi till flygstrejker. Känslan är att det är mer eller mindre konstant strejkhot mot flygtrafiken. Är det inte piloter så är det kabinpersonal eller tekniker, eller så är det ett konkurrerande flygbolag. Betalar flygbolagen så dåligt att det ständigt måste strejkas, eller har deras anställda en guldsits och kan strejka för att få bättre förhållanden. Piloter kan jag förstå, det finns väl inte alltför många som kan flyga flygplan helt enkelt, men mekaniker och kabinpersonal borde vara lättare att utbilda och därigenom hålla ner strejkmöjligheterna? Nu vill tydligen inte piloterna flyga för SAS längre heller, kan man tänka sig en strejk där med snart kanske?

Missförstå mig inte, jag är helt klart för att man ska kunna strejka om det finns missnöje. Och jag överdrev ganska kraftigt i mitt första stycke gällande antal strejker. Det känns bara som att det är fruktansvärt ofta inom flygbranschen. Är det någon som är insatt i det här som kan reda ut begreppen åt mig? Jag skulle vara ytterst tacksam för detta.

/F

Nättidningar: Expressen, AB, DN, SVD, SVD, GP

3 kommentarer:

  1. Lite info angående "lättare" utbildning...

    http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram 180p

    http://www1.vasteras.se/hasslogymn/pa_flygtekniker/fly_kursplan.shtml 200p+ca:2-3 års praktik

    Du blandar ihop utbildning med lön, piloter har 2-3 ggr mer i lön inte utbildning... /JJ

    SvaraRadera
  2. JJ: är det därför vi har strejker inom flyget? Utbildningsnivån är likvärdig, men löneklyftan är för stor?

    SvaraRadera
  3. Tror klyftan ar klart mindre utanför sverige...
    Flygtekniker har strejkat 2-3 ggr sista 30 åren, det är många yrkesgrupper inom flyget, tex trafikledarna i sverige och övriga Europa. Inte hjälper det att vulkaner finns heller....
    Danskarna har fler flygstrejker på 1 år än vi har haft totalt..... /JJ

    SvaraRadera