tisdag 27 mars 2012

Hur mycket är en människa värd?

Såg på nyheterna om årets avtalsrörelse och hur handelsanställda ville ha en löneökning som är procentuellt högre än de industrianställdas. Handels motiverar detta med att man idag tjänar sämre än industrianställda och kommer allt längre efter om procentsatsen blir den samma. Redan här vill jag säga att jag inte unnar någon att tjäna bra, men frågan är hur bra vi kan tjäna egentligen?

Utgå från att vi får allt högre löner, då kommer priserna på varor att höjas ännu mer och vi kommer vilja tjäna ännu mer pengar. Som ni förstår kommer detta ge en ond cirkel av högre löner och högre prisbilder. Svårigheten för just Handels är att deras löner sätter prägeln på priserna, några utav er protesterar säkert här och anser att det är ägarnas vinstkrav som är problembilden. Ägarnas vinstkrav kommer inte att försvinna och med högre löner kommer priserna att höjas.

Är problemet verkligen att vi har för låga löner? Är inte problemet att vi har en hög konsumtionsnivå i samhället? Det här är ett ämne som det är väldigt svårt att hitta en lösning på, men det finns ett sånt enormt utbud i dagens samhälle. Vi ska jobba heltid samtidigt som vi vill träna, umgås med vänner, gå på krogen, gå på bio, äta ute, köpa ny mobil, köpa TV, köpa ny mobil igen, ha alla TV-kanaler med mera...

Det här är tyvärr ett i-landsproblem och frågan är som jag ställer i rubriken, hur mycket är en människa värd? Hur bra ska vi kunna förvänta oss att ha det? Ska vi kunna åka utomlands två gånger per år? Ha en häftig mobil, fet bil och tunn TV? Dagens generation som jag tillhör är en globaliserad generation som ser vad som finns i andra världsdelar och hela tiden strävar efter att få det bättre.

Jag kom idag att tänka på något som min farbror berättade, han spelade som ung fotboll, vilket många av oss har gjort. En dag berättade för mig om när de spelade bortamatch mot Sonstorp, en resa på ungefär en mil. De fick snällt ta sig till stationen för att åka tåg den milen för att spela en bortamatch. Jag tänkte på det idag då jag åkte nästan fem mil för att träna fotboll. Det är lättare idag att ta sig i världen, flygresor är billiga och det är inte alls dyrt att åka en helg till London för att shoppa.

Hur pass mycket mervärde har vi rätt att kunna kräva som medborgare? Jag tycker att det är hur skönt som helst att kunna åka en weekend till London och shoppa, se på fotboll, konserter och semestra. Något som är möjligt för att jag har en stabil inkomst som jag givetvis hoppas ökar. Detta är inte verklighet för alla i samhället dock, arbetslösa och lågavlönade har inte råd med detta. Hur klassfritt kan ett samhälle bli? Är det någon som har svar på mina frågor? Ni är alldeles för dåliga att komma med åsikter, börja tycka till, protestera, håll med, tyck något!!

/F

2 kommentarer:

  1. Problemet är väl inte att vi tjänar dåligt överlag som människor utan att fördelningen är ojämn. Min sambo och jag har ungefär lika lång universitetsutbildning. Jag har jobbat två år längre än vad han har gjort. Han tjänar ändå betydligt mer än mig och har en betydligt högre procentuell löneökning. Bara för att han råkat välja ett yrke med högre status?

    Så frågan är väl inte hur mycket en människa är värd, utan varför vissa är värda mer än andra?

    SvaraRadera
  2. Varför hoppas du att din inkomst ökar? För att kunna konsumera mer? Arbetslösheten är hög i Sverige men det finns de som har det värre. Efterlyser mer driv och gnista bland svenskarna. Visst har många det men finns så otroligt mycket slöhet också... Vill man så kan man. " ge mig ett jobb nu" säger flera i min bekantsskapskrets som inte har utbildning. Konkurrensen är hård, stenhård. Utan utbildning kommer man inte så långt idag tyvärr. Försöker säga det till dem också.

    SvaraRadera