tisdag 14 december 2010

Under avdelningen: hur tänkte du nu?

Dags för den bejublade omvärldsanalysen som stundtals förgyller eder vardag här på bloggen. Under dagen har jag i vanligt åkt bil för att förflytta mig mellan olika platser, och ja det är biogas så miljönördar: TYST. Vid en av dagens förflyttningar kom jag åkandes mot ett övergångsställe med ett trafikljus. Bilen framför mig bromsar helt plötsligt in och stannar, trots att det lyser GRÖNT från båda stolparna. Ungefär samtidigt som bilen framför mig, en SAAB 9000, stannar vid trafikljuset, kommer en gångtrafikant och trycker på knappen för att få gå över gatan. Bilen framför mig ser fortfarande rött, trots att stolparna lyser grönaste grönt. Jag tutar och blinkar med helljusen för att uppmärksamma min medtrafikant på den udda situation som precis uppstått, men ingen reaktion alls från föraren. Bakom mig har nu samlats uppemot 15 bilar i kö som förmodligen alla ser att det är grönt, men att kön står stilla. I motgående fil passerar ett antal bilar detta övergångsställe, men vår lilla SAAB-förare verkar inte vara riktigt på alerten.

Gångtrafikanten som laglydigt inväntar grön gubbe, småler och tittar mot SAAB-föraren som fortfarande inte förstått sin tabbe. Plötsligt kommer en reaktion, men inte från SAAB-föraren, utan från trafikljuset som slår om från grönt till gult. Då reagerar föraren framför mig, släpper upp kopplingen och får fart på sin bil ungefär lagom att den kör mot RÖTT. Den verkar helt ogenerat fortsätta sin färd framåt och jag återser inte bilen eftersom jag är en laglydig människa som stannar vid rött ljus. Gångtrafikanten går snällt över vägen med ett väldigt stort leende på sina läppar och tittar mot mig som inte på något sätt kan hålla tillbaka mitt skratt.

Min fråga nu är, hur tänkte den här människan? Borde jag som medtrafikant bli rädd för dennes ouppmärksamhet? Eller är det så att personen i fråga är paranoid och skulle skaka av sig en förföljare?

Någon borde kunna svara på dessa frågor...

För övrigt anser jag att TNE bör griljeras och serveras som julskinka.

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar