söndag 26 december 2010

Mellandagsrean, en bluff?

Det här med julen som kommersiell happening är väl ingen nyhet för någon, men frågan är om inte mellandagsrean är bluff i sig. Nu pratar jag inte om prissättningar, för där är jag på tok för dåligt påläst. Däremot är det spännande att fundera över hur det går till. Jag var en sväng på denna rea idag, inte för att handla dock, jag hade en trasig klocka som skulle reklameras. I många butiker där man går in är det väldigt glest sortiment och de billiga artiklarna ligger bland de glesa varorna. Handlar det i mångt och mycket om selektiv realisering? Självklart säger ni, reavaror är såna som man kan sänka priset på, eller måste för att bli av med dem. Frågan är dock om man inte väljer att rea ut varor som folk inte vill ha för att få ett köpsug och sedan lura dem att slå till på något dyrare?

Hamnade på en av de större hemelektronikkedjornas butik under min utflykt. Där var en kille som kollade på mobiltelefon, en HTC. När försäljaren förklarade för honom att han kunde koppla upp sig på internet via sitt hemmanätverk, ja då lät han extremt chockad och utbrast: "Va, kan jag surfa via mitt hemmamodem med telefonen?". Då börjar jag fundera litegrann sådär, om man inte har koll på det, behöver man då en sån telefon?

En bra säljare råkade jag på idag dock. Han sålde inget till mig, men en herre som ville köpa skidor till sin son. Herren med sonen kollade om han kunde köpa ett par riktiga längdskidor till sig själv och grabben. Säljarens svar: "Visst kan du det, men risken är att skidorna är för svåra grabben och då har du kastat pengarna i sjön." Inte alls väntat från en säljare va?

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar