torsdag 16 december 2010

Jag har lärt mig en ny diss...

Ja, innan den onde TNE påtalar det igen, jag är gammal, men ibland snappar man upp ett och annat som dagens ungdomar kör. Ni vet när något är måttligt intressant, säger man ibland bara ett enkelt: "och?". Eller om någon berättar något som man inte har nåt intresse av att veta kunde man säga: "Intresseklubben antecknar". Visst kommer ni ihåg dessa begrepp? Idag har, förmodligen, ny teknik bidragit till nya sätt att uttrycka dessa "dissar".

Istället för "och" använder man nuförtiden bara "k". Om jag får gissa, vilket jag ju får i min egen blogg, kommer detta från chat och sms där man hela tiden förkortar ner ord för att spara tecken. Begreppet "intresseklubben antecknar" har fått en nymodig variant i att man helt enkelt tar upp sin mobiltelefon och säger "vänta lite, jag ska bara ringa någon som bryr sig."

Är det inte underbart hur språk och begrepp förnyas?

För övrigt anser jag att TNE bör förstöras.

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar