torsdag 12 april 2012

Ooooh and it was even better than great!!!!

the title is misleading, as this is written in Swedish. For an English version, please ask me.

Jag har kommit hem från huvudstaden, ja just det huvudstädernas huvudstad, och resan var helt enkelt underbar. Med risk för att tråka ut er med en reseskildring får jag be att den som inte vill läsa det hela, helt enkelt slutar läsa, ni andra välkomnar jag till en reseskildring a'la Fredwurst.

Min gode vän Tyra och jag hade bestämt oss för att fira påsken på allra bästa sätt, med fotboll och öl med andra ord. Resan tog sin början i torsdags kväll då vi åkte Renault till Ibis Hotel Arlanda för att sova några timmar. Med tanke på att vi vårat flyg avgick redan 07.05 på fredagsmorgonen ansåg vi det skönast att få lite längre sömn, därav hotellvistelsen. Ett hotell som, trots sin tvåstjärniga betygsättning på hotels.com, var riktigt bra.

Någon opponerar sig säkerligen redan nu och tycker på besserwissermaner att Ryanair minsann inte flyger från Arlanda. Till er har jag en sak att säga, up yours. Vi valde helt enkelt bort snikflyget Ryanair för att istället flyga med Norwegian till London och SAS hemåt. Skillnaden på priset var inte alls nämnvärt.

Det tidiga flyget gjorde att vi ankom till London redan på förmiddagen, vilket ledde till att vi kunde skutta runt stadens butiker och småshoppa under stor del av fredagen. Inga direkta stordåd som skedde just då, mest insupande av atmosfär och intagande av mat och dryck. Vi bodde på ett hotell som heter Kensington Close Hotel, där möttes vi på trappan utanför av en man i uniform och en rolig hatt. Han undrade om vi orkade bära våra väskor uppför de fem trappstegen, nej inte ordagrant så, vilket vi skrattande avböjde. Entréhallen på hotellet fick oss att börja fundera på vad det var för ett lyxhotell vi hamnat på. Lyckligtvis så fick hotellrummet oss att komma ner på jorden igen. Detta påstods vara ett fyrstjärnigt hotell, men rummet på Ibis Arlanda var betydligt bättre än detta. Nu är ju Londons hotellstandard lite sämre än den man får i Sverige. Kensington Close Hotel är inget hotell jag avråder folk från att bo på, men det är lite overkill som rent övernattningshotell.

Lördagen fick bli en heldag i Londons mycket fantastiska shoppingkvarter med Oxford Street, Regents Street och Carnaby Street som främsta mål. För att sparar er från tråkig läsning om shopping kan jag helt enkelt säga att jag har en hel del nya snygga kläder i min garderob, dessutom två nya par skor.

Det väsentliga med resan var dock fotbollen. Söndagen, som var påskdag, tog oss till Emirates Stadium för att se Arsenal möta Manchester Shitty. Innan matchen gick vi på Arsenal Museum, beläget utanför arenan. För mig som Arsenalsupporter var det en mycket trevlig upplevelse att se gamla bilder, pokaler och tröjor i en underbar blandning. Matchbiljetten var till något som kallas "Club Level", vilket innebar att vi fick gå in genom samma entré som logegästerna. Våra platser var placerade precis under viplogerna och gjorde att man fick en riktigt bra höjd och överblick. Dessutom ingick det öl i halvtid, vilket passade oss perfekt. Att sedan Arsenal besegrade Man C med 1-0 gjorde inte upplevelsen sämre, arenan fullständigt kokade när Mikel Arteta gjorde målet med två ordinarie minuter kvar att spela. Fram till det bjöds vi på högklassig fotboll när det är som bäst.

Måndagen innebar sen matchstart nere i Fulham och det gjorde att vi valde att utnyttja våra biljetter till "Emirates stadium tour", precis som det låter är det en rundtur inne på Emirates. Gissa om det var en häftig upplevelse att se omklädningsrum, direktionsrummet, spelartunneln, presskonferensrummet och arenan nere ifrån spelarbänkarna. Eller jag spelarbänkar det var rätt schyssta stolar som de har att sitta på.

Efter denna upplevelse som också innehöll shopping i Arsenals butik, The Armoury, styrde vi kosan ner mot Craven Cottage för att se Fulham möta Chelsea. Om Arsenals arena är fulländningen av en modern arena, är Craven Cottage en retroupplevelse. Det kändes som en idrottspark i Norrköping att kliva in på, inga moderna glaspartier, inga snygga moderna toaletter och inga stoppade stolar. Istället plaststolar, små kiosker, men med en stämning som var suverän i detta derby. Gemytlighet är det epitet man vill sätta på arenans atmosfär och då har jag inte ens nämnt gångstråket dit. Från tunnelbanestationen, som låg uppe ovan mark(!!), gick man längs Themsen i skön parkmiljö som grönskade. Matchen ja, den slutade 1-1, men vilken match. Riktigt bra fotbollsmatch, och platserna var sanslöst trevliga. Närheten till spelarna på planen var fantastisk.

Tisdagens hemresa var planerad till 21.05, men efter viss fördröjning kom vi iväg 21.40. Denna gång med den svenska stoltheten (!?!?!?!?) SAS, ärligt talat, planet var inte ens halvfullt. Inte lustigt att SAS går lite kasst ekonomiskt sådär, men visst det var en trevlig flygning. Vi spenderade dagen på Regents Street och Carnaby Street för ytterligare inköp, men med lite tid kvar åkte vi ner till parlamentsbyggnaden för att kolla på protesterande människor. Det var då vi fick till ett riktigt "Sällskapsresan-ögonblick", under hela resan var vi sugna på att dricka ESB som cask ale. Dock fanns inte den på några av de pubar vi besökte och vi insåg att vi behövde hitta en Fullers-pub. Likt "Berra" och "Robban" inledde vi en jakt på Fullerspubar utan lycka, förrän vi stod och tittade på de människor som protesterade utanför parlamentet. Av en händelse vände jag mig om och där som en hägring i öknen, visst var där en pub med märket Fullers.... Lycklig som ett barn skuttade jag och ropade till Tyra, "Kolla en Fullers!!!", folk som stod omkring måste funderat på vad det var för en idiot som stod där och pekade. Tyvärr fanns inte ESB på denna pub, varpå vi fick vara utan denna dryck under resan.

Ja Efter detta sjukligt långa blogginlägg får jag passa på att betygsätta resan. Fotbollen får högsta betyg, fem wurstar. Arenaupplevelserna får också den fem wurstar. Shoppingen hamnar tyvärr lågt på bara tre wurstar, tack vara brist på reor och lite tunt utbud.

Tillgången på ESB får tyvärr sämsta tänkbara betyg, japp det blir en TNE på detta.

Nu längtar jag till sommarens Londonresa, då "The Boss" ska beskådas i Hyde Park, vi har då också för avsikt att besöka Fullers bryggeri i Chiswick och då SKA det drickas ESB.

För övrigt anser jag att TNE är en dålig ursäkt..

Dessutom är det dags att ni läser börjar kommentera det ni läser, jag vill ha era synpunkter.....

/F

1 kommentar:

  1. När går flyttlasset till London då?
    Ps. Jag är iaf hyfsad bra på att kommentera?

    SvaraRadera