måndag 2 april 2012

Hur långt får man sticka ut hakan?

Det är en bra frågeställning, hur långt kan man sticka ut hakan innan någon slår till den. Och förstår verkligen folk andemeningen med att man sticker ut hakan så långt? Jag vet inte svaret på detta, men det borde undersökas.

Ikväll har jag varit på fotboll i Finspångs hamnkvarter, ja det är ju faktiskt det Norrköping egentligen är. IFK Norrköping tog en bra skalp ikväll Helsingborg besegrades. Resultatet var inte på något sätt orättvist, kamraterna från hamnkvarteret spelade stundtals riktigt bra fotboll.

En sak som slår mig när jag sitter på en läktare, det är hur underbart enögda människor faktiskt är när de ser på idrott. Det egna lagets spelare skulle nästan kunna ta upp en pistol och skjuta en motståndare och det skulle ändå protesteras mot domslutet. På samma sätt ska man ha frispark för minsta lilla grej, är det inte helt fantastiskt? Vad vore en match utan hängivna människor som gärna vädrar sin åsikt, även fast åsikten är så otroligt färgad?

Det skulle förmodligen bli skittråkiga tillställningar där folk satt i kostym och diskuterade affärsuppgörelser utan att egentligen bry sig om den idrottsliga verksamheten. Just det ja, så är det i logepaketen i elitseriehockeyn ja...

Det här är vad jag kallar positiv läktarkultur, även om den för dagen mycket duktiga Jonas Eriksson fick utstå några glåpord från läktaren. Det är väl dock något som domare idag måste ta som sin del av arbetet? Så länge det stannar vid dessa försök att påverka domsluten så berikar det bara idrotten, men ibland blir man som oberoende åskådare lätt skrattretad över hur enögda, felaktiga och rent inkompetenta gubbar på fotbollsläktaren faktiskt är.

Nåväl kul för hamnkvarterets lag att få med sig tre poäng från dagens match, nu ska jag skicka ett meddelande till en ung släkting som håller på Helsingborg.

För övrigt anser jag att TNE bör tvångsemigreras till Helsingborg och få sitt svenska medborgarskap indraget!!

/F

1 kommentar:

  1. Världens bästa2 april 2012 kl. 23:25

    Kanske de som öser glåpord över spelare kan bege sig ut på planen och spela lite själva.. Och varför inte döma lite när de ändå är i gång. Äh. Tror jag ska börja spela fotboll..

    SvaraRadera