söndag 22 april 2012

en lång tids tystnad i väntan på storheten

Ja jag erkänner att jag har varit tyst ett tag, trots idoga övertalningsförsök från socialstyrelsen. Psykvårdsinrättningarna och vårdcentralernas kuratorer blir överbelamrade med jobb när jag inte levererar de texter ni alla vill läsa. Det är inte avsiktligt som jag spelar med er psykiska hälsa, det har bara inte blivit av. Jag behöver inte be er om ursäkt, ni godtar ändå allt jag gör.

Var och handlade idag, det i sig är ingen skräll, även om det borde skötas av er i min fanclub. I affären råkade jag ut för en av mina favoritmänniskor, och nu varnar jag känsliga läsare för att det kan komma en hel del fördomar, förutfattade meningar och ren nonsens, men det är ju det ni gillar....

Ni vet människor som absolut inte kan vara tysta, ja allra helst de där som inte kan vara tysta ute bland folk. Hade en sådan i min närhet idag på Ica, mannen i fråga pratade konstant, i sitt sällskap hade han två människor som ärligt talat såg rätt ansträngda ut av sin kamrats pratande. När mannen gjorde pauser för att tillåta sina vänner att flika in sina åsikter, då tittade kamraterna mest ner i backen och undvek att säga något. Man kan ju tycka att mannen borde tänkt till och lugnat ner sitt pratande något, men nej, för att döda den tystnad som uppstod pratade mannen ännu mer. Det känns skönt att vara lite gnällig gubbe ibland, allra helst eftersom jag är den människa som hela jorden avundas.

Jag hittade sedan en artikel om fängslade svenskar utomlands och då slogs jag återigen av en tanke. Varför skriver man ut namnet på vissa i artikeln och inte på andra? Tyvärr måste ni ha plusmedlemskap hos aftonbladet för att kunna läsa det: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14716724.ab. Det är ju förvisso en sak det där med namnet, men de icke namngivna benämndes som man 64, kvinna 27 och så vidare. Förutom en listat person som står med som "Läkare 65", nu undrar jag ju såklart en sak: Är läkare att betrakta som könslösa? För det står att det är en man, men varför då inte skriva "Man 65"? Vad har det att göra med saken att han är/var läkare? Kan någon förklara detta för mig?

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar