torsdag 20 januari 2011

Lärare och sjuksköterskor tjänar alldeles för mycket!

Eller så betalar de för mycket skatt. Hamnade framför rapport ikväll där Maud Olofsson intervjuades om det sjätte jobbskatteavdraget. För det första var det intressant att Centerledaren motsatte sig statsministerns förslag. För det andra och mer väsentliga var att Olofsson ansåg att det var bättre att sänka den statliga skatten eller höja brytpunkterna för denna skatt. Som argument för detta uppgav Olofsson att det är för många Sjuksköterskor och lärare som betalar statlig skatt! Allvarligt talat, är det såpass bra betalt i dessa två yrken att man kan råka ut för statlig skatt? Enligt Skatteverkets hemsida ligger brytpunkten för att betala statlig skatt på 32966 kronor i månaden eller 395600 kronor i årsinkomst (2011 år belopp). Nu måste jag fråga er läsare som jobbar som lärare eller sjuksköterska, finns det möjlighet att tjäna dessa pengar i era yrken? Där kan vi annars snacka om lockbete för blivande studenter va?


/F

3 kommentarer:

  1. tänkte på samma sak. verkar märkligt

    SvaraRadera
  2. Jag är inte i närheten av den summan i mitt yrke som förskollärare. Och jag har hittills inte träffat en enda lärare som tjänar över 30 pix i månaden. Jag vill gärna hitta stället där alla dessa lärare tjänar dessa summor. Dit vill jag flytta!

    SvaraRadera
  3. min matte lärare har 35 i mån

    SvaraRadera