lördag 29 januari 2011

Godnatt onda värld, godmorgon himmelriket

Vad är egentligen ett liv? Vad är detta liv egentligen värt? Är meningen med livet att må dåligt, ignorera smärtan och köra på i gamla hjulspår tills dess att spåren är såpass uppkörda, att man fastnar och behöver hjälp att ta sig ur dem? Varför ska det vara så satans svårt att välja en annan väg, att vika av från den stig man färdas på? Hur kommer det sig att man stångar sig blodig mot samma vägg, gång efter gång efter gång? Borde man inte komma till insikt med att väggen håller sig intakt, att huvudet är det enda som skadas?

Rollen som osynlig är ändock en framträdande roll på något motsägelsefullt sätt. Om det fanns en Oscars-statyett för bästa bi-roll i livet skulle jag prenumerera på den. Finns förmodligen få människor som är lika sidsteppade som jag är, socialt, mentalt och livsmässigt. Vad är egentligen meningen med livet? Finns det ens någon mening med att att leva livet? Ibland undrar jag om inte livet i sig är överreklamerat? Varför skriver jag ens? Varför läser du? Det spelar inte längre någon roll, det finns alltid en ny bi-roll. Det kommer alltid finnas en ny som tar över, som fyller en plats, din plats. Varför ödslar vi, du och jag, tid på denna text? Har du inget bättre för dig? Har inte jag något bättre för mig? Fanns det en mening med mig hade jag förmodligen haft bättre för mig!

Godnatt onda värld, godmorgon himmelriket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar