torsdag 13 januari 2011

Att uppfinna ett nytt ord...

Jag har uppfunnit ett nytt ord, ett verb för att vara mer exakt. Ni vet när man inte riktigt är i rätt tid, vill man gärna använda begreppet "taskig tajming". Vi har tidigare haft en verbifiering, också ett nytt kanske, av detta begrepp som varit "att feltajma". Då jag anser det vara ett hån mot det vackra engelska språket att mixa det med svenskan, ansåg jag att ett nytt ord var behövligt.

Så vad kan vi svenskar förknippa med just "taskig tajming"? Givetvis kan nästan alla relatera till Sällskapsresan 2 - Snowroller där Brännström talar med Hedlund och uttrycker de klassiska fraserna, "Vet du vad du har Hedlund?" "Taskig tajming.". Således borde många svenskar kunna relatera Hedlund när det gäller dåligt tajming. Ett lämpligt svenskt uttryck som ersättning till "feltajma" bör således kunna vara "att Hedlunda" med böjningarna "Hedlundar" och "Hedlundade".

Svenska Akademin bör helt klart titta på detta begrepp som samtidigt kan ses som en hyllning till Lasse Åberg. Givetvis kan jag nöja mig med en vänligt tack för mitt nyfunna ord.

För övrigt anser jag att TNE bör tvingas att sitta med på Svenska Akademins möten iförd en groddräkt.

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar