tisdag 28 februari 2012

Att ständigt lära sig något nytt...

Det måste väl ses som ett tecken på att man utvecklas? Jag gillar det där med nyfikenhet och att lära sig nya saker. Idag lyckades jag lära mig innebörden av ett nytt ord, nämligen kverulant. Nu vet säkert alla ni som läser mig vad detta betyder, men för mig var det en nyhet. För er andra som inte vet detta redan ska jag bespara er googlingen här nedan:
KVERULANT kve¹rulan⁴t l. kver¹-, l. -ωl-, m.||ig.; best. -en; pl. -er. (förr äv. q-)[jfr t. kverulant; till mlat. querulans (gen. -antis), p. pr. till querulari, klaga (se KVERULERA)]
[KVERULANT 0]
person som ständigt klagar l. grälar l. bråkar därför att han (hon) av ringa l. blott inbillad anledning anser sig förorättad l. missaktad l. åsidosatt o. d.; grälsjuk person, bråkstake, processmakare.DALIN (1871). BÖÖK Stridsm. 226 (1910). De kroniskt missbelåtne, kverulanterna och grälmakarna. GHT 1934nr 144, s. 9.
Nu undrar ni kanske hur det kommer sig att jag fick denna kunskap till mig just idag. Även om ni inte undrar så tänker jag berätta det ändå. Jag läste mitt horoskop imorse, där stod att jag skulle passa mig för kverulanter och pessimister, det stod även ett tredje ord som jag inte minns, men det kunde jag innebörden av.

Ganska fyndigt dock att man ska passa för kverulanter och pessimister, allra helst när man bor i Norrköping där väldigt många är just klagande och pessimistiska. Följaktligen har jag spenderat dagen med att undvika människor. Har lyckats ganska bra faktiskt!

För övrigt anser jag att TNE är en pessimistisk kverulant!

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar