onsdag 3 november 2010

Volleyboll

Jag har stött på en ny bekantskap, som spelar volleyboll. Detta har gjort att jag har ställt frågor om detta volleyboll för att lära mig lite om sporten, men också att jag börjat fundera lite i banor om hur sporten uppstod. Efter att ha rannsakat min hjärna och funderat på spelets idé och grunder, slår det mig att volleyboll kan vara sprunget ur en lek. Givetvis inte vilken lek som helst utan, och det här har jag funderat på, det handlar naturligtvis om "ett skepp kommer lastat". Tänk er själva, den spelaren som slår serven inleder med att skicka bollen över nätet utbristandes ett skepp kommer lastat. På andra sidan står det andra laget beredda att ta emot, reglerna ger dem dessutom möjligheten att passa bollen inom laget  för att fundera på vad deras replik ska bli.

Förmodligen är det så den här sporten uppstod, det fanns ett par långa gängliga människor i Massachusetts som vill utveckla leken "ett skepp kommer lastat" litegrann. Inspirerade av tennisens nät, basketens ideallängd och handbollens lotteriliknande spel skapade de här långa gängliga massachusettsborna en avancerad variant av "ett skepp kommer lastat". Med årens lopp, det grundades 1895, har spelets ursprungliga idé om att ha en ordvits med, försvunnit totalt. Kvar finns enbart det barbariska, enkla att slå en boll fram och tillbaka över ett nät. Dock efter ett par passningar inom laget, en återstod från dagarna då man vitsade till det med ord.

Det ryktas om att det ännu idag finns ett par fundamentalister som motsäger sig den moderna volleybollen med dess poängräkning, och istället spelar som det var tänk från början där en domare utsåg vinnare hos dem som hade bäst ordvitsar.

Du som på fullaste allvar trodde på mina rader, är förmodligen en lika stor loser som Barack är idag. Funderar du dessutom på att använda ovanstående i ett skolarbete är du lika offside som Inzaghi.
Fundera igen och besök sedan min vän TNE, tala om för denne man, eller halvfigur, att han förtjänar att bli kölhalad.

/F

1 kommentar:

  1. Jaa.... Vad ska man säga? Du är bara avundsjuk.
    Och din teori spricker... Handboll? I Massachusetts?
    Nä ru, volley är guds gåva till folket!

    SvaraRadera