onsdag 10 november 2010

Hur är trafiksituationen tänkt?

Ibland funderar jag på hur vi människor fungerar, eller snarare hur vi funderar. Nu är jag väl kanske dum och drar hela mänskligheten över samma kam, men utrikiska läsare kan väl knappast läsa svenska ändå. Svenskarnas trafikvanor är lite roliga att fundera över dock. Varje år händer det en sak, som varje år förstoras upp i media som om det vore en överraskning. Jag pratar givetvis om snö, detta häpnadsväckande fenomen som förvånar svenskar varje år. Jag såg snön ligga på marken när jag satte mig i bilen och drog genast slutsatsen att jag var tvungen att köra mer försiktigt. Har man fått körkort måste det finnas i ryggmärgen att snö är lika med hala vägar. Hur sedan folk kan köra med sommardäck på bilen trots att det är snö ute är hur sjukt som helst. Vart finns intelligensen hos dessa människor? Jag tycker givetvis det är synd om de som omkommer i trafiken när vädret ställer om sig, men man måste köra mer försiktigt. Eller ska vi demonstrera nästa första maj för att förmå regeringen att rationalisera bort snön?

Nästa punkt är gångare och cyklister, dessa fullständiga puckon ärligt talat. Hur kan man tänka tanken på att kliva rakt i gatan, klädd i mörkt utan minsta lilla reflex på sig? Hur tänker man då? Ett flertal gånger i veckan som man får väja undan eller tvärbromsa för att det springer ut någon i vägen. Cyklister utan lyse är minst lika dumma de! Allvarligt talat så får ju inte min bil ont om den krockar med en cyklist eller gångtrafikant. Sedan är det min skyldighet att stanna, men om man inte ser en gångtrafikant är det svårt att stanna, eller hur?

/F

Vad skrivs i tidningar om detta? Expressen, Expressen, DN, SvD, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar