söndag 16 september 2012

Ska man jubla eller gråta?

Systembolaget ska få börja med hemleveranser, är detta bra eller dåligt? Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka. Visst kan det vara en bra grej att få leveransen till dörren, men kommer det att fungera? Nu ska detta vara prov och man vill utvärdera hur det fungerar med ålderskontroll och att man inte säljer till berusade människor.

Den stora frågan är ju dock, är detta början på en avvecklingsprocess av systembolaget? Vad är nästa steg i processen? Det blir dock inte tillåtet med gårds-försäljning av alkohol då detta strider mot monopolet. Det är en bra signal, iallafall om du frågar mig. Varför? Jo jag anser att det monopol som Systembolaget har idag är bra, det borgar för kvalité och bra priser. Nu sitter det ett par stycken och slår för bröstet samtidigt som de brölar att det går att köpa ölen billigare utomlands. Ja det kan man ju ha som argument, men det har snarare med annorlunda skattesatser och alkoholpolitik att göra. Så länge Systembolaget har monopol kan de göra stora inköp och därför hålla ner priset på en bra nivå för kvalitativa varor.

Skulle det vara fri marknad skulle Ica, COOP, Lidl, Netto och alla övriga affärskedjor försöka konkurrera ut varandra med billigare sorter och då skulle man inte längre bry sig om kvalitén på varorna. Så länge vi vill dricka med kvalitet bör systembolagets monopol finnas kvar!

Nu uppstår dock ett i-landsproblem, jag måste ju självklart beställa en hemkörning och se om det fungerar!

Medier: AB, Expressen, DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar