måndag 3 september 2012

Måndag, detta djävulska påfund...

Det är inte utan att man börjar fundera starkt på vem som uppfann måndagar! Hur det/den som uppfann denna hemska veckodel tänkte är för mig en gåta. Nu behöver jag hjälp av er mina harhjärtade läsare, kan vi komma fram till vem som skapade måndagen! Det finns ett par olika infallsvinklar på detta och några ska jag väl lägga fram här.

1: Gud, det var ju enligt den bibliska tron denne man som skapade de sju dagarna. Alltså skulle man kunna tänka sig att det är guds fel att måndagar existerar.

2: Om man nu inte är av troende art kanske man inte vill tro att gud gjort detta och således finns det väl också ett ateistiskt perspektiv i frågan, men jag väljer att inte döma andras tro.

3: Sedan är det väl så att det kanske inte är själva dagen i sig som är problemet, utan snarare att det är arbetsveckans första dag. Så rent krasst kan vi ju stryka punkt 1 och 2 då det är religiösa tankegångar och det är inte en religiös fråga det här varför vi släpper dessa båda punkter och då också punkt 3 som är helt meningslös i sammanhanget.

Ska vi vara riktigt ärliga så undrar jag vem som blandade in dessa punkter i inlägget? Det kan inte varit riktigt ordentligt genomtänkt så vi vandrar vidare.

Det intressanta borde ju vara vem eller när det här med arbete uppstod. Och vem är då skyldig till detta? Här står jag mig ganska slätt kunskapsmässigt och behöver er hjälp. Dock var det väl som så att man tidigare jobbade fler dagar i veckan och hade färre helgdagar? Alltså borde måndagen varit mindre hemsk då det fanns sex hemska arbetsdagar att ta sig till. Nu finns det ju ett mindre antal arbetsdagar att fasa för, alltså är måndagen helt enkelt procentuellt sett en större del av arbetsveckan och blir jobbigare att hantera!

Å andra sidan om det var färre arbetsdagar än så, skulle man ha fler vilodagar på och måndagen kanske skulle komma mer önskat då när man varit hemma alldeles för länge? Fungerar det som argument?

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att bena ut det här, jag blir galen på måndagar....

För övrigt anser jag att TNE bör ges skulden för all ondska i världen!

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar