torsdag 21 februari 2013

Det där med näthat är ju på väg bort från tapeten...

Så då tycker allas er idol, Fred W Urst, att det är dags att belysa frågan litegrann. Och ja, det finns en anledning till detta. Och nej, jag har inte blivit mordhotad. Det är snarare än skrattretande sekvens som fick mig att skriva detta inlägg. Som en del utav er känner till, men långt ifrån alla, är jag Arsenalsupporter. Detta är något jag har varit sedan fem års ålder och jag håller fast vid det ännu. Oavsett om Arsenal ligger först eller sist i tabellen kommer det vara mitt favoritlag. Med ett favoritlag följer också ett antagonistlag och i Arsenals fall är det Tottenham (ursäkta svordomen) som utgör motpolen. Detta är en snart hundraårig rivalitet som vi inte ska in på här, men det är en av fotbolls-världens värsta. Det finns andra lag som har stark rivalitet, men få lag har det värre än såhär. Efter denna ytliga lektion i ämnet historia är det dags att kliva vidare.

Som Arsenalsupporter tyckte jag helt sonika att följande länk var riktigt rolig: http://www.haveyoueverseentottenhamwintheleague.com/

Givetvis delade jag ut den på Facebook, för det är ju så man gör med roliga länkar har jag hört. Ett antal av mina vänner gillade länken och några delade och vidare den. Och nu kommer vi till det roliga i kråksången en av mina facebookvänner, Lars-Arne som jag haft styrelseuppdrag med, klickade på gillaknappen när jag la ut detta. Några dagar senare får jag ett meddelande på Facebook, från en av Lars-Arnes bekanta. Denne bekant skriver följande rader: "Sluta skicka skit om Spurs eftersom du är okunnig! Arslenalfans är som Fiskmåsar! De låter mycket och trivs i klungor!".

Om vi nu går tillbaka till ovan sagda länk så presenterar den sanningen, man har inte sett detta lag vinna ligan på snart 52 år. Jag undrar vart okunnigheten ligger i det? Och det från en man som inte ens kan stava till Arsenal, men det kanske är en annan sak. Å andra sidan stod hans namn där så helt anonymt var det ju inte i alla fall

Annars anser jag att det där med näthat är bevis på feghet hos människan. Att inte kunna skriva ut sitt eget namn när man framför kritik är ynkligt. Det är helt enkelt för enkelt att skicka ur sig en massa skit om människor när man inte behöver stå öga mot öga med personen. Detta med glåpord, mordhot, våldshot och sexuella påhopp är ju allmänt löjligt. Har vi inte mer vett som människor än så? Då borde vi stänga ner internet.

Detta är dock mer en fråga om hur vi hanterar problem och hur lätt det är att föra fram en åsikt när man kan skriva den. Detta är något som vi inte kommer kunna bli kvitt från är jag rädd. Förr hade man hotbrev via den traditionella posten, sedermera kom det hot via sms och epost, för att numera vara hot på sociala medier. Tyvärr är detta ett problem på samhällsnivå, det har med individer att göra, hur man uppfostras, vad man har för syn på medmänniskor. Och om man nu inte delar någons syn på något, ska man givetvis få säga sin mening, men man kan väl stå för den också?


För övrigt anser jag att TNE är en underskattad kuf.

/Fred W Urst

Medielänkar: SvD, Skånskan, AB, AB, AB 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar