onsdag 13 mars 2013

A long awaited return

Efter att allas vår harhjärtade TNE, likt en godissugen barnunge, tjatat på mig kommer det nu därför ett litet blogginlägg. Och ja, det var ett tag sedan jag lyckades med bedriften att sätta ord i denna blogg. Jag ber därför om ursäkt för de abstinensproblem ni har upplevt under tiden.

Så vad för mig då till tangentbordet för att återigen förgylla er vardag? Jo, dels ovan nämnda påtryckningar, men också för att jag lyckas höra på radion att man diskuterade att förbjuda rökning (http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637). Jag har dock inte hittat något om det i den skvallerpress som våra kvällstidningar utgör. Det är däremot en debattartikel från DN som utgör grunden för det jag fick höra.

I inslaget på radion intervjuades en tjej om ett eventuellt förbud, som då skulle gälla från 2025. Tjejen som var rökare ansåg att ett förbud vore felaktigt. Hon ansåg att det var hennes liv och hennes beslut att röka. Och ja där har hon helt klart en poäng, men tänk nu om det istället skulle handla om illegala substanser som rökheroin, då fungerar inte det argumentet längre. Nej jag jämställer inte cigaretter med rökheroin på något sätt, men i ärlighetens namn, tobaksrökning är inte nyttigt för kroppen. Detta har ju påvisats ett antal gånger och om man idag skulle gjort den uppfinningen skulle den förmodligen förbjudits. Vilket säkerligen också skulle gälla alkohol om det inte var socialt accepterat.

Ska det då inte gå att förbjuda något som har varit tillåtet en längre tid? Kan man inte hävda folkhälsa och lagstifta bort cigaretterna? Givetvis är det inte alltför komplicerat i sig, det kräver bara en utredning och omröstning i riksdagen så är väl saken klar (något förenklat jag vet). Då återstår bara ett stort "men" i detta, om vi tittar historiskt så kan vi väl titta på när USA förbjöd spriten. Det var väl enligt många den anledningen att maffian fick ett starkt fäste där borta.

Skulle då ett cigarettförbud ge maffian i Sverige? Risken är väl överhängande för detta. Folk skulle förmodligen inte sluta röka för att det infördes ett förbud och detta skulle innebära smuggling. Med tanke på hur mycket insmugglad sprit, öl och cigaretter det finns i landet kan vi väl enas om att tullen inte är riktigt på banan och därför inte kommer få bukt med cigarettsmuggling inom överskådlig tid.

Nu anser jag ju att rökning är en dum idé, men de som redan börjat lär vi inte få att sluta alltför enkelt och det är nog dags att lägga ännu mer energi på att få ungdomar att hålla sig borta från cigaretter. Hur detta ska ske är något jag inte kan svara på i dagsläget, om någon har idéer om detta kan ni säga till.

Man kanske skulle förbjuda rökning på offentliga platser, dock skulle polismyndigheten få problem när de ska hinna med att skriva böter till folk som röker på offentliga platser. Å andra sidan är det redan idag förbjudet att dricka alkohol på offentliga platser och det hjälper inte direkt unga att hålla sig borta från spriten. Stora frågor dagen till ära, men när det ska göras comeback ska det göras med stil.

För övrigt brukar jag vara hård och rättvis mot TNE, men bara för er vetskap är denne man en otroligt bra vän, utan vilken jag skulle vara djupt nere i träsket.

/F

DN-artikeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar