tisdag 12 maj 2015

Några tankar om olika saker

Ja nu har jag väl inte skrivit något här i bloggen sedan Finspångs Hamnkvarter (numera felaktigt döpt Norrköping) brann ner och reste sig likt Fenix ur askan. Skulle kunna ägna åtskilliga rader åt att be om ursäkt och få eder sympati för dessa ursäkter, men jag bryr mig helt enkelt inte. Några tankar som slagit mig de senaste dagarna kommer dock redovisas nedan. Det började helt enkelt med en liten roadtrip till Åtvidaberg för en fotbollsmatch och helt plötsligt hade jag tre ämnen att skriva om, men nu kör vi väl?

Fartkameror
Denna uppfinning som vad jag förstår syftar till en säkrare trafik, men jag börjar tvivla. Visst är det så att lägre farter på vägarna leder till mindre olyckor. Det är väl åtminstone en sanning till viss del, men jag ska utveckla mig lite mer. Jag var som sagt ute på en liten roadtrip till Åtvidaberg häromdagen, som bilförare och person är jag en väldigt lugn människa som kopplar in farthållaren på en hastighet marginellt över det lagliga när jag inte har någon brådska dit jag ska. Detta gäller inte alla andra bilförare och man ska absolut ha respekt för andras sätt att köra bil och deras kalendrar. Vissa kör väldigt fort och andra väldigt långsamt, men när man är konsekvent så är det lätt att förhålla sig till dessa olika typer av trafikanter.

Vad är det som irriterar eder idol nu då? Jo, det är de här som på en 90-väg ligger i 95-100 km/ och tuffar på, men när det kommer en fartkamera då ska man sänka farten till 70 km/h tills man passerat kameran då man gasar på igen. Varför gör man så? Tror de att det finns en hysteres inbyggd i kameran så att man riskerar böter om man passerar den i "rätt" hastighet?

Detta leder dock till problem när trafiken stockar upp sig bakom dessa trafikanter, köer bildas där bilar hamnar nära varandra i hastigheter upp mot 100 km/h vilket är en trafikfara i sig, men det leder också till våghalsiga stressade omkörningar som inte riktigt är lämpliga och också utgör en ren trafikfara.

Nu borde jag presentera en lösning, men jag känner att jag gärna tar hjälp här. Har ni några idéer på hur det ska gå till??


Bengaler

Det där med bengalbränning i samband med fotbollsmatcher, för det är väl ett "fotbollsfenomen" med bengaler? Ishockeyn är väl skonade från detta, helt naturligt kanske med tanke på att det bedrivs inomhus? Nu riskerar jag att låta som en tråkig gammal gubbe, vilket jag säkert är, men jag har svårt att se grejen med dessa bengaler? Jag har själv besökt matcher där dessa har bränts av (Utsålda derbymatcher på Råsunda) och snarare känt ett obehag av röken som uppstod med sämre stämning som följd? Om man ska få bränna dem eller inte känns dock som en större fråga än att jag ska lägga mig i den alltför mycket. Däremot när matcher behöver stoppas för att bengaler kastas på folk eller bara mot folk, anser jag nog att det inte är okej vilket jag tror många håller med om. Läste någonstans, förmodligen i skvallerpressens härförare Aftonbladet, att den inte kastats utan lagts ner och ramlat mot brandmannen i fråga? Anyways, nu vill jag ha hjälp vad ska vi ha bengalerna till? För att skapa stämning?

Jag har sett argument att man inte vill ha död stämning som i Engelska Premier League, men där undrar jag över vad man menar? Jag har sett ett antal matcher i Premier League på plats och med Undantag för Arsenal - Burnley så har det varit riktigt bra stämning, jag återkommer till just den matchen senare. Då mitt favoritlag är Arsenal har jag besökt Emirates Stadium vid ett par tillfällen och vid matcher mot Liverpool, Man City och QPR har det varit riktigt bra stämning på arenan, utan bengaler, utan kastnät och med låga staket mellan sektionerna. Jag har varit på Upton Park, jag vet att det heter något annat officiellt, och sett West Ham Arsenal, återigen en magisk stämning på arenan helt utan bengalbränning. Jag har varit på derby mellan Fulham och Chelsea där det också var riktigt bra tryck inne på den där lilla idrottsparken Craven Cottage (jämfört med större arenor) även här var det inga bengaler som eldades, inga avspärrningar för bortaklacken. Den enda matchen som var lite sömnig var Arsenal - Burnley, men det kanske inte är så konstigt, jag menar hur het och intressant är en match mellan Malmö FF och Åtvidaberg?

Varför kan vi i Sverige inte ha bra stämning utan bengaler på arenorna? Det går ju bevisligen på andra ställen, men kanske är fotbollen mindre lockande i sig här? Och varför denna enorma hets på att spärra in bortaklacken i en bur? Bygger man inte ett behov av att slå sig fri ur buren om man stänger in folk? Ser man till hur England har fått bukt med arenastöket med hjälp av lagstiftningar och avstängningar kanske vi skulle snegla däremot? Det här är heta frågor och jag förstår om några av er tycker att jag är dum i huvudet, men jag vill väcka tankar och frågor. Kom gärna med konstruktiva förslag, tankar och idéer.

60 kronors faktura
Jag fick idag hem en faktura från Transportsstyrelsen, på 60 kronor. Då jag rattar en miljöbil är den skattebefriad de fem första åren, vilket är en mycket trevlig grej. Dock så får jag betala en registeravgift á 60 kronor varje år, vilket idag kom med en faktura. Nu undrar jag då följande: Har inte Transportstyrelsen gjort en förlust på den här fakturan? Tänk nu, den har skrivits ut, den har lagts i ett kuvert, detta kuvertet har det betalats frankering för, sedan har den lagts i den utgående postkorgen hos Transportstyrelsen. För att inte tala om att den ska sorteras på posten, köras till närmast liggande postcentral och sedan delas ut. Någonstans på vägen måste ju den här fakturan kostat betydligt mer än 60 kronor att skicka ut. Är inte detta att slösa med Transportstyrelsens medel? Det måste väl gå att ha en databas som sparar avgifter och skickar ut en faktura per automatik när summan når upp till säg 500 kronor?
Kan någon som är insatt i det här kommentera frågan? Kanske till och med någon från Transportstyrelsen.

För övrigt anser jag att Carthago bör förgöras, med TNE som vapen.

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar